Hotelarstwo w dobie koronawirus

PANDEMIC PANDEMONIUM... Trzeba przyznać, że nawet największe doświadczenie i know-how nie są w stanie zagwarantować nam możliwości przewidzenia tego, co się wydarzy … ale pozostawię Was z moją osobistą opinią.

Jak i kiedy odbuduje się sektor hotelowy?
Wszystko zależy od tego jak szybko Unia Europejska i Polska zniosą restrykcje związane z podróżowaniem, od tego kiedy zostaną otwarte granice, lotniska i hotele. To będzie możliwe również, wtedy kiedy Polska zniesie ograniczenia w handlu, gospodarka musi się odmrozić.
Kiedy hotele wyjdą ze stanu hibernacji?
Musimy być bardzo konserwatywni w prognozach. Proces odbudowy sektora będzie długi.

Schemat uruchomienia hoteli w 2020 r.
Nawet kiedy ruszy handel, moim zdaniem schemat uruchamiania hoteli będzie następujący: w maju powoli ruszy segment krajowych turystów korporacyjnych, hotele w największych miastach mogą zanotować lekki wzrost obłożenia.
Miesiące wakacyjne będą należeć do miejscowości wakacyjnych – Mazury, Zakopane i miejscowości nadbałtyckie zanotują wzrosty, jednak na pewno nie na poziomach porównywalnych do wyników z minionych lat.
We wrześniu (pod warunkiem opanowania koronawirusa) możemy spodziewać się więcej rezerwacji ze strony turystów biznesowych i korporacyjnych. Następnie od października po grudzień obłożenie będzie miało dalszy trend wzrostowy. Obecny rok jest stracony dla firm z branży MICE oraz dla organizatorów wakacyjnych imprez masowych. W hucznym świętowaniu nadejścia 2021 roku wezmą udział tylko najodważniejsi lub ci, którzy zwalczyli zakażenie i nie będą stanowili zagrożenia dla innych.

Banki niosą pomoc hotelarzom
Przedstawiciele z sektora hotelarskiego nawiązały współpracuję z rządem i Ministerstwem Rozwoju i pracują nad znalezienia rozwiązań, które pozwolą hotelarzom przetrwać okres załamania. Kryzys ten dotkną wszystkie hotele jednakowo, jednak część z nich już nigdy się nie otworzy.
Wspólnymi siłami udało się nam nakłonić większość banków w Polsce aby bezwarunkowo odroczyły spłaty rat kredytów do końca 2020 r. Mamy sygnały od naszych klientów, że w większości udało im się to zrobić. Wyzwaniem, które pozostaje jest pokrycie kosztów operacyjnych do momentu aż sektor się odbuduje …

MUSIMY PAMIĘTAĆ, ŻE RÓWNIEŻ BANKOM NIE ZALEŻY NA TYM ABY MIEĆ SETKI BANKRUCTW, WIĘC WIERZĘ, ŻE ZROBIĄ TO CO MUSI BYĆ ZROBIONE. WARTO ZAZNACZYĆ, ŻE W NIEKTÓRYCH KRAJACH CEE NP. NA WĘGRZECH TO JEST OBOWIĄZUJĄCE PRAWO - WSZYSTKIE BANKI MUSZĄ SIĘ DOSTOSOWAĆ.

Globalna recesja jako następstwo pandemii stworzy nowe wyzwania
Kolejnym wyzwaniem, stojącym przed naszym sektorem i które przyniesie długotrwałe skutki, będzie globalna recesja, a w przypadku niektórych państw na świecie nawet depresja. Unia Europejska znajdzie się w recesji ale Polska może mieć szczęście aby zakończyć 2020 r. z PKB na lekkim plusie (ok. 1%)

Szczepionka na koronawirusa – światełko w tunelu
Pozytywną informacją jest to, że jesteśmy coraz bliżej wynalezienia szczepionki, a niektóre leki, które obecne są już na rynku mogą zostać wykorzystane do leczenia chorych na COVID-19 takie jak Avigan czy Chloroquine.
Co więcej, testy kliniczne prowadzone przez francuską firmę BioNTech dają nadzieję na wynalezienie szczepionki na jesień tego roku. Inne firmy takie jak CureVac również stanęły w wyścigu do szybkiego wprowadzenia skutecznej szczepionki na rynek.

Hotelarstwo w dobie po koronawirisue
Hotele będą musiały spełniać nowe role, oprócz typowego hotelarstwa, szczególnie ważnym aspektem będzie ochrona zdrowia gości i personelu, a w praktyce to oznacza następujące praktyki:
• Obowiązek noszenia rękawic i masek przez personel hotelu;
• Dezynfekcja pokoi po każdym pobycie gościa;
• Obowiązek noszenia rękawic i masek przez personel kuchenny, a nawet regularne poddawanie się testom (15-minutowe testy produkowane przez firmę BioNTech będą dostępne).
Sieci i operatorzy hotelowi będę musieli opracować nowe standardy skupiające się na wdrażaniu powyższych rozwiązań.

Nowy departament „pogromców koronawirus”
W tym celu pojawi się konieczność stworzenia nowego departamentu „pogromców koronawirusa”, którego zadaniem będzie wdrażanie i prowadzenie specjalnych procedur sanityzujących. Wszystko po to aby zapobiec pojawienia się wirusa w hotelu.
Ważnym zadaniem dla właścicieli i dyrektorów generalnych będzie opracowanie rzetelnego planu ponownego uruchomienia swoich hoteli. A to oznaczać będzie: ponowne skompletowanie personelu, ponowne uruchomienie wszystkich systemów i funkcji operacyjnych budynku; inspekcję i dezynfekcję wszystkich pokoi, uruchomienie i dezynfekcję kuchni i … przygotowanie odpowiednich do tego wszystkiego funduszy. Nie mniej ważne będzie poinformowanie klientów o wdrożonych procedurach bezpieczeństwa.

Przeszkolenie personelu hotelowego z zakresu nowych procedur sanityzujących będzie obowiązkowe. Nie można dopuścić do sytuacji, że gość lub członek personelu zostanie zarażony na terenie hotelu.

Osobiście uważam, że obowiązkowa będzie aplikacja UE dla osób podróżujących, która pomoże zminimalizować ryzyko kontaktu z nosicielami koronawirusa. Pewne rozwiązania są już wykorzystywane przez Koreę Południową i Chiny. Aplikacja taka będzie obowiązkowa dla osób podróżujących danymi liniami lotniczymi czy kwaterujących się w hotelach.

Oczywiście nieuniknione są ponowne tymczasowe zamykanie i otwieranie się miast i całych państw w przypadku ponownego pojawiania się wirusa - stanie się to nową normalnością. Osobiście ciekawi mnie jak poradzą sobie Szwedzi przy braku większych restrykcji. Na dzień dzisiejszy, kiedy porównamy statystki dotyczące tempa wzrostu osób zakażonych i zmarłych do Polski – nie wygląda to dobrze. Ich strategia odporności stadnej może nie być skuteczna.

Magazyn Financial Times podał, że do czerwca ponownie otwarte będą hotele w miastach takich jak:

image-1.png

Priorytetem, oprócz ratowania życia, jest odmrożenie naszej gospodarki. Gospodarka musi ruszyć, ludzie muszą zarabiać i utrzymywać swoje rodziny.

„To nie jest koniec, to nawet nie jest początek końca, to dopiero koniec początku!” - Winston Churchill
Dziękuję za uwagę.

P.S. Mój Plan Ratowania sektora hotelowego znajdziesz na LINKEDIN. EURO-OBLIGACJE.

Alex Kloszewski, Managing Partner

image-2.png
Hotel Professionals
alex.kloszewski@hotelpros.pl