Hotel Professionals obchodzi swój 5.5 jubileusz

W lipcu b.r. zespół Hotel Professionals obchodził 5,5 roczny jubileusz działalności na rynku.

Historia firmy sięga 2014 roku, kiedy to Alex Kloszewski wraz ze swoim dotychczasowym zespołem utworzył niezależny podmiot doradczy na rynku nieruchomości hotelowych, a rok później w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku powstała spółka siostra Hotel Professionals Management Group (HPMG) dedykowana zarządzaniu obiektami hotelowymi.

W tym czasie zespół Hotel Professionals opracował ponad 275 raportów typu studium wykonalności, opinion of value i desktop study, rocznie sporządzał nawet 70 wycen nieruchomości hotelowych, uczestniczył w procesie pozyskania marki lub operatora dla 15 projektów hotelowych, w tym brał udział we wprowadzeniu na rynek 8 debiutujących w Polsce marek w różnych lokalizacjach i segmentach, takich jak Crowne Plaza (Warsaw Hub, Warszawa), NYX (Varso Place, Warszawa), Radisson RED (Unity Square, Kraków oraz Liberty Tower, Warszawa), czy Autograph Collection Hotels (Pałac Branickich i Szaniawskich, Warszawa).

Zespół Hotel Professionals uczestniczył również w negocjacjach trzech umów franczyzowych dla najszybciej rozwijającego się brandu sieci Marriott w Polsce – lifestylowej marki Moxy, w tym projektów Moxy Katowice Airport, Moxy Warsaw Praga oraz planowanego projektu Moxy przy Galerii Mokotów na warszawskim Mokotowie. W przypadku ostatniej inwestycji ofertę lifestylowego hotelu ekonomicznego uzupełniać będzie obiekt pod szyldem Residence Inn – kolejnej marki sieci Marriott, która zadebiutuje w Polsce.

Siostrzana spółka Hotel Professionals – HPMG, posiada w zarządzaniu 960 pokoi, istniejących oraz będących w realizacji. Portfolio spółki obejmuje Moxy Warsaw Praga w Centrum Praskie Koneser, a także będące w fazie budowy hotele i osiedle wypoczynkowych domków modułowych Suntago Village w inwestycji Park of Poland. Ponadto spółka podpisała umowę na zarządzanie pierwszego w Polsce hotelu Hyatt Place, będącego w realizacji w Krakowie. W poprzednich latach HPMG przygotowała do otwarcia i wprowadziła na rynek dwa hotele sieci Hilton - Hampton by Hilton Gdańsk Oliwa oraz Hampton by Hilton Oświęcim. Dodatkowo HPMG wspiera inwestorów w zakresie doradztwa biznesowego i operacyjnego w procesie budowy oraz przygotowania do otwarcia obiektów Crowne Plaza i Holiday Inn Express powstających w ramach inwestycji Warsaw Hub, hotelu Radisson Red w Warszawie oraz planowanego markowego obiektu zlokalizowanego w Łodzi – łącznie ok. 1000 sieciowych pokoi.

Spojrzenie na rynek hotelowy z pięcioletniej perspektywy

W 2014 roku w Warszawie otworzyły się 3 hotele z 800 pokojami w standardzie 3- i 4-gwiazdkowym, a w budowie oraz w planach było zaledwie kilka sieciowych hoteli. Dla porównania w 2018 roku warszawski rynek hotelowy wzbogacił się aż o około 2000 pokoi i apartamentów hotelowych dostarczonych przez 10 hoteli i aparthoteli w segmentach 3-, 4- i 5-gwiazdek, a z końcem roku w pipelinie inwestycyjnym było blisko 40 hoteli i około 5000 pokoi hotelowych.

Międzynarodowe sieci hotelowe zaznaczają swoją obecność już nie tylko w Warszawie oraz w największych ośrodkach biznesowych (Kraków Wrocław, Gdańsk), ale uwierzyły w potencjał miast regionalnych, coraz częścią decydują się też na wejście do miejscowości kurortowych nad polskim morzem oraz w górach, czego przykładem są m.in. otwarty w tym roku Radisson Blu Hotel & Residences w Zakopanem oraz będące w budowie MGallery by Sofitel w Juracie, Radisson Blu Mountain Resort w Szklarskiej Porębie, czy Hilton Resort & Spa w Świnoujściu.

W 2014 roku polski rynek hotelowy znajdował się dopiero w początkowej fazie rozwoju, jeżeli chodzi o współpracę z sieciami hotelowymi w oparciu o umowę franczyzową. Obecnie globalne sieci rozwijają się i powiększają swój udział w rynku oferując inwestorom pragnącym pozyskać rozpoznawalny szyld dla swojego obiektu współpracę przede wszystkim w tej formie. Ponadto, od 2017 roku zauważalny jest nowy apetyt zarówno sieci hotelowych, jak i inwestorów na projekty w oparciu o długoterminową umowę najmu, co jest nowością na polskim rynku.

W ostatnich latach sieci nie tylko wychodzą naprzeciw inwestorom, ale również dostosowują się do swoich klientów tworząc zupełnie nowe marki i koncepty hotelowe w różnych segmentach. Od 2014 roku powstały m.in. lifestylowe marki sieci Accor - JO&JOE oraz Tribe, upscale’owa marka Curio – A Collection by Hilton oraz marka Motto by Hilton – ekonomiczny lifestylowy brand sieci Hilton, czy marka R.evo sieci Vienna House, pochodząca od angielskiego słowa „revolution”. W Poznaniu oraz Krakowie zostały już ogłoszone pierwsze projekty pod marką Curio Collection by Hilton a w przypadku pozostałych marek, sieci zapowiadają pełną gotowość wejścia na polski rynek.

Dynamiczny rozwój rynku hotelowego w Polsce przyczynił się do rozwoju sektorów pokrewnych do typowego hotelarstwa. Powstaje coraz więcej projektów w zróżnicowanych modelach, w tym obiekty dwumarkowe połączone z hotelem typu „extended-stay”, apartamenty na najem krótko- i długoterminowy, hotele w formule condo czy prywatne akademiki.

„Elevate! - to nasze ulubione wyrażenie, co więcej to nasze emocjonalne podejście do wszystkiego, co robimy. Podnosimy naszą efektywność dla klientów, inwestorów, naszego zespołu i dostawców. Naszym celem jest zostać wiodącą firmą zarządzającą hotelami przy wsparciu Hotel Professionals Advisory. Szybkość i jakość naszego wzrostu przerosła nasze oczekiwania, ale to powiedziawszy, wiemy, że wynika to z wysokiego poziomu kompetencji i wiedzy eksperckiej naszego zespołu i partnerów. Przygotowujemy plan naszej ekspansji na kolejne 5 lat, pamiętając, że tylko doskonałość nas tam zaprowadzi …” – komentuje Alex Kloszewski, partner zarządzający w Hotel Professionals i Hotel Professionals Management Group.